Drukke tijd voor Eline van Esch
7 May 2009
Aad van der Ven van de krant Den Haag Centraal interviewde mij naar aanleiding van mijn tournée met Bernard Haitink. Dit is het resultaat zoals dat in de krant is verschenen.
Door Aad van der Ven Een tournee met het Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Bernard Haitink is net achter de rug. Een paar dagen later met haar eigen orkest, het RO, een Matthaus-Passion. En volgende week zelf het middelpunt van een kamermuziekprogramma in de Nieuwe Kerk. Eline van Esch, solofluitiste van het Residentie Orkest, hoeft zich niet te vervelen. Over de tournee: 'Spelen onder Haitink was geweldig. Hij beheerst alles en tegelijk heb je het gevoel dat je helemaal vrij bent. Hij heeft ondanks zijn autoriteit iets kwetsbaars, ook al door zijn leeftijd natuurlijk. Dat maakt dat je extra je best doet. Je wilt hem niet teleurstellen. De Matthaus-Passion was op een andere manier bijzonder boeiend, vooral door de dirigent Richard Egarr, die heel eigen ideeen heeft. En het programma van volgende week wordt voor mij heel spannend, ook omdat ik het zelf heb samengesteld en ik het mondeling zal toelichten'. Eline van Esch was 25 toen ze tot het Residentie Orkest toetrad. Ze stapte, zegt ze, in een warm bad, want als tweede fluitiste kwam zij afwisselend naast haar dierbare leraar Koos Verheul en haar studievriend Jacques Zoon te zitten. Na twee jaar stapte Zoon op en werd zij in zijn plaats solofluitiste. 'Ik was toen de enige vrouw onder de aanvoerders van de blazers. In het begin Iieten ze je dat wel merken. We zullen dat meisje eens een beetje opvoeden, in die geest ging het. Je kunt dan maar het best zoveel mogelijk jezelf blijven. Dat heb ik dan ook maar gedaan. Het is vanzelf goed gekomen'. Benoordenhout Zij noemt zichzelf een 'Haags meisje'. Geboren in het Benoordenhout, Zandvliet als middelbare school en spelen in Hofstads Jeugdorkest, waar nu haar zoon achter de pauken zit. Wanneer Eline van Esch twee maal per jaar een tournee maakt als solofluitiste met het Europees Kamerorkest ontmoet zij concertmeester Marieke Blankestijn, met wie zij in hetzelfde befaamde Haagse jeugdorkest zat. Een mooie tijd, vindt zij. 'Ik was daar een van de acht fluitisten. En dan alle acht dezelfde partij spelen. Geweldig was het. Toen wist ik al dat ik professioneel fluitiste wilde worden. Nee, geen solofluitiste in een groot symfonieorkest. Daar had ik nog geen benul van. Bovendien, solo spelen... Liever niet. Ik was in die tijd een heel verlegen meisje'. Na 22 jaar ervaring als prominent hd van het Residentie Orkest heeft zij de ergste schroom wel weggeblazen. Zij kan zich bovendien geen prettiger werkomgeving voorstellen dan de houtblazerssectie van het RO, die zij als 'een grote familie' beschouwt. Toch is er Trest veel stress', zegt zij, Een paar weken geleden de grote solo in Ravel's 'Daphnis et Chloe' bijvoorbeeld. 'Je bouwt zoiets lang van tevoren op, de spanning neemt langzaam toe. En dan komt het wel eens voor dat je op het laatste moment denkt: was ik nu maar ergens anders. Maar speel je eenmaal en heb je het gevoel dat het goed gaat, dan bestaat er niets mooiers'. Haar deeltijdbaan bij het Residentie Orkest stelt haar in staat het gezinsleven niet te laten versloffen - zij is getrouwd met galeriehouder Coen van den Oever, heeft drie kinderen - en biedt voldoende ruimte om kamer-muziek te spelen. In het ensemble Nieuw Amsterdams Peil bijvoorbeeld, dat veel onbekende muziek uitvoert. Onlangs maakte zij een cd met werken van de 20ste-eeuwse Franse componist Andre Jolivet. De ontdekkingstocht gaat verder. Kort geleden kocht zij een tiaverso, een in de Barok gebruikte dwarsfluit. 'Ik zou toch wel eens graag in een goed barokorkest willen spelen', zegt zij. Maar dezer dagen is alles gericht op het kamermuziekprogramma, dat zij met enkele andere musici uif het Residentie Orkest uitvoert. Volksmuziek is het thema. Zo is Margriet van Reisen soliste in 'Folksongs' van Luciano Berio. De zangeres introduceert ook een Servische componiste die zij in Belgrado leerde kennen, Mirjana Zivkovic. In combinatie met Stravinsky en Goebaidoelina levert dat een avontuuriijk programma op. 'Ik hoop dat de mensen er voor open staan', zegt Eline van Esch. Kamermuziekprogramma Residentie Orkest. Werken van Stravinsky, Zivkovic, Goebaidoelina en Berio. Eline van Esch (fluit), met medewerking van Margriet van Reisen (mezzosopraan) en musici van het Residentie Orkest. Woensdag 22 april, 20.15 uur, Nieuwe Kerk.